První exportní provedení Jawy 23 Mustang a verze pro síť Neckermann
Existovaly dvě provedení první u nás vyráběné verze Mustanga. Verze 23, která byla určena pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann a verze 23 A. Obě verze se odlišují jen detaily, které popisuji níže.
Jawa se dohodla s italskou firmou ItalJet a začala vyrábět vlastní nádrž, která byla tvarově velice podobná té italské. Nádrž byla o něco menší, neměla již dva uzávěry pro naplňování, ale pouze jeden, na pravé půlce nádrže. U verze 23 (Neckermann) byl uzávěr kovový, odklopný (obrázek), u verze 23 A byl uzávěr šroubovací, shodný s uzávěrem používaným u Jawy 05. Výpustný kohoutek byl umístěný na pravé straně. Obě půlky byly propojeny hadičkou (jak je tomu i u pozdějšího provedení). Neckermannova verze 23 měla přes nádrž natáhnutý řemen (nejspíš kožený), ve kterém byly po celé délce okrasné díry. V obou jeho koncích byl váleček, za který byl uchycen. V přední části byl zachycen za háček, který byl k nádrži přivařený hned za krkem řízení (setkáte se s ním u všech nádrží Mustang). Druhý konec řemenu byl zaháknutý na háčku, který byl dvěma pružinami uchycen ke svorníku (obrázek), který procházel rámem pod místem, kde byla nádrž uchycena. V této zadní části byla nádrž upevněna maticí M6, šroub byl přivařený k rámu (tedy opačně, než je tomu u novějších verzí Mustanga, kde se nádrž přišroubovává šroubem M6 k rámu, kde je závit). U verze 23 A pás nebyl a rozpěrka taky ne, pouze díra pro rozpěrku ano (ta byla i na pozdějších mustanzích vyvrtávána – zbytečně). U typu 23 A byla nádrž tmavá se světle vybarveným rovnoběžníkem, ve kterém byl nápis Jawa. U typu 23 (Neckermannova verze) měla nádrž barvu slonovinové kosti, stejně jako blatníky a kastlík na nářadí (možná bylo barevných kombinací víc, ale vím jen o této). Na nádrži byl tmavou linkou namalovaný rovnoběžník a nápis, ten byl jiný, než u typu 23 A, ale nevím jaký. U obou provedení byly na nádrži nalepeny gumové pásy v místě kolen.
Kastlík na nářadí byl italský, převzatý z italské verze, oblých tvarů. Přední světlomet byl převzatý z Jawy 90, jejíž výroba se zaváděla současně s výrobou Mustanga, vybavený hranatým tachometrem do 120 km/h. Rovněž blatníky byly podobné (záměnné ale ne) s blatníky z Jawy 90. Uchycení předního blatníku bylo provedeno pomocí dvou samostatných háků. Přední teleskopy byly shodné s teleskopy z Pionýra, pouze uchycení světla bylo provedeno dvěma nezávislými držáky, navlečenými na teleskopy. Vrchní upevňovací šrouby teleskopů byly zakryty okrasnými hliníkovými víčky. Řídítka byla široká, s hrazdou a napevno přivařenými držáky ovládacích páček. Ovládací páčky byly hliníkové, u Neckermannovy verze (23) zakončeny kuličkou. Řídítka byla uchycena pomocí upevňovací trubky s objímkou (stejně jako u Pionýra), která byla zakryta ozdobným plechem. Zadní tlumiče byly stejné jako u Pionýra. U Neckermannovy verze (23) byly spodní ochranné misky zadních tlumičů chromované. Pružina stojanu byla zachycena na motoru. Výfuk byl doutníkový, druhého typu (pozdější Jawy 05 a v té době vyráběné typy 20 a 21). Sedadlo bylo italské (číslo 620/697042), ale podle katalogu se na typ 23 A montovalo sedadlo s číslem 620–697042, které bylo i na pozdějších mustanzích a které je prakticky stejné, jako u Jawy 90 (jen uchycení je jiné). Na fotkách níže mají obě provedení sedadla stejné, italské. Italské sedadlo bylo nižší a kratší, k Mustangovi pasovalo lépe, protože pěkně navazovalo na nádrž, ne jak je tomu u sedadla z Jawy 90, které se používalo po zbytek výroby.
Zadní světlo bylo u typu 23 (Neckermann) zakulacené, s chromovaným obalem (obrázek). Toto koncové světlo se dávalo i na vývozní devadesátky a bylo nejspíš německé. U typu 23 (Neckermann) bylo magneto o světelném výkonu 30 W. Dosáhnuto toho bylo tak, že místo samostatně zapojených cívek 5 W a 15 W se daly dvě cívky 15 W, které se zapojily do série. Kvůli tomuto zapojení bylo nutné vést ke koncovému světlu dva dráty místo jednoho. U typu 23 A mělo magneto světelný výkon 20 W (cívky 5 W + 15 W). To značení je chápáno právě naopak a hodně lidí si mylně myslí, že provedení 23 A má větší světelný výkon.
Jawa 23 Mustang – technické údaje TU !!!
elektrická schéma
VIAC TU
Komentáře
Přehled komentářů
Zdravíme všechny Jawáky a další co mají podobné stroje.
Dovolte,aby jsme Vás pozvali 15.7.2011 na motosraz jawa a starších veteránů do Jedovnic,který se bude konat na parkovišti u rybníka Olšovec ve 14:00 hod.
Prosíme Vás, aby jste zde potvrdili svoji účast přidáním alespoň do přátel,Více informací napíšeme:-)Můžete nám napsat i na mejl jawamotosraz@seznam.cz
pokud byste rádi přijeli, tak potvrďtě svoji účast na Facebooku - na Motosraz JAWA a motorek slabších kubatur
Těšíme se Markéta a Karin
MOTOSRAZ
(Markéta, 23. 3. 2011 21:20)